110321 - uppmärksammat i pressen!
Hur kan man då ha mage att skylla på kylan? Det här är Sverige, det är inte första gången vi har vinter i det här landet. Man måste se till att det finns resurser så att tågen går som de ska, oavsett om det är i Norr, Mellan eller Söder. Det är ingen överraskning att vi har -30 grader en eller två mornar, det är ingen överraskning att det kommer en halvmeter snö under natten. Det här är Sverige, vi har fyra årstider och det har vi haft sedan isen försvann. Det finns ingenting att skylla på i det här läget, inte när man som statligt bolag har mage att betala ut en pensionskostnad på flera miljoner, istället för att se till att folk kan komma fram dit de vill i tid. Här pratas det om att man ska vara så miljövänlig och se till att åka kollektivt så mycket man kan. Hur ska man kunna åka kollektivt om inte den kollektiva trafiken fungerar? Inte ens bussarna rullar vid för låg temperatur! Hittills har snön kostat SJ 300 miljoner SEK!
Hade jag vart Jan Forsberg så hade jag backat från dessa monstruösa miljoner som erbjuds och sett till var pengarna faktiskt kan komma att behövas bättre. Inte för att jag skulle tänka på att rädda min pension. Den klarar jag nog ganska bra ändå, med en årslön på ungefär 4 miljoner SEK. Han kommer få 50% av hans årslön idag, fram till att han fyller 80 år! 80!!! Det känns väl som att han klarar sig ganska bra på 2 miljoner om året, tycker inte ni det?
Jag poängterar återigen för er som kommer reagera på min reaktion om detta etc etc blablabla, att jag ser inget fel i att tjäna mycket pengar. Jag kommer själv tjäna mycket pengar, men jag är å andra sidan fullt medveten om att det inte är det viktigaste. Det finns andra hål där pengarna kanske behövs bättre än i min ficka! Jag tycker bara i det här läget att SJ har viktigare hål att stoppa pengarna i, än i Jan Forsbergs redan alldeles för feta plånbok!
Men det är väl snarare Trafikverket än SJ ... sen förstår man problemen om man läser på deras hemsida. Visst att förseningar är tråkiga, men vad ska man göra ..
Vem är ansvarig för att tågen går?
Trafikverket har ansvaret för järnvägen, det vill säga spår, växlar, signaler, snöröjning och halkbekämpning på perrongerna. Tågbolagen ansvarar för sina fordon, lok och vagnar.
Snarare Trafikverket som har problemen hos sig. I och med att de flesta problemen under vintern är "spårrelaterade".
Mer info: http://www.trafikverket.se/Pressrum/faktamaterial/Sasongsinformation/Sno-och-kyla/
Visst är det Trafikverket som sköter allting, det vet jag med. Men samtidigt så försvarar ju inte det varför SJ förlorat över 300 miljoner kr på två vintrar.
Det är Banverket och inte Trafikverket som äger järnvägen.. för kännedom..=)
Haha, jag argumenterar inte emot att de går med förlust utan ville bara inflika att det är Trafikverket som ansvarar för spåren och därmed är dom ansvariga för de flesta problemen som uppstår :) SJ förlorar ju pengar när tågen inte kan gå.. vilket blir en naturlig följd av bristande arbete från Trafikverket.. Samtidigt så är väl alla mänskliga, man undrar ju hur dom skulle kunna göra det bättre...
ps. det står om hans bonus i DN idag. den bestämdes innan regelverket infördes och det skulle bli dyrare att förhandla om den, vilket har medfört att den blivit godkänd genom någon omröstning..
Till Klara: Banverket avvecklades 1 april 2010 och ingår sedan dess tillsammans med Vägverket och SIKA (Statens institution för kommunikationsanalys) i Trafikverket.
Tur att ni är unga, och hänger med i svängarna. Jag tackar för upplysningen, trodde att jag hade koll på läget..=)
Tycker att Trafikverket och SJ är undermåliga - Det behövs lite konkurrens inom järnvägs- och tågvärlden, då är jag övertygad om att tågtrafiken skulle se annorlunda ut.
Lite av förlusten kan väl beror på uppdelningen av gamla Statens Järnvägar delades upp i SJ AB, Jernhusen, Green Cargo et cetera... Den skedde ju dock redan 2001 men persontrafiken är förmodligen den minst lönsamma delen av fd. Statens Järnvägar....